דילוג לתוכן הראשי

תיעוד הדרכה כיתות ב'


תיעוד הדרכה כיתות ב 

המודל הפה אתי
תיעוד מפגש 1 עם מירב, 18.9.16
איריס וליאת כיתות ב'- ישלחו למירב את המייל והיא תצרף כעורכות בבלוג.
תהליך עד פסח של פיתוח יחידה שמשלבת מתודה רטורית, דיאלוג, חקר.
בחירת נושא מארגן:
איריס- שנה שעברה ספריה, היה קל להתחבר לספר במעגל הקסם.
דורון- אולי מולדת, או תנ"ך
איריס- רטוריקה?
ליאת- נושא ירושלים
איריס- מלמדים כשעה שבועית
מולדת בעיקר על המשפחה.
מירב- בנושא של משפחה יש הרבה חומרים- בתחום יחסים
שהחשיבה תהיה רב תחומית, נושאים שיכולים להכיל הרבה ערכים.
דורון- ערך שייכות.
מירב- אתן תבחרו מושג שאתם רוצות, שבו כצוות עם תכניות הלימודים, תבחרו ערך על, שמתאים לכם.
ליאת- שייכות מתחברת לי גם למתמטיקה.
סימולציה על שייכות:
בוחרות דילמה מוסרית, ערך, נושא לימודי רחב, שמתחבר לשייכות.
שלב א' חשיפה- מה אני חושבת על שייכות, שייכות זה כמו, שאלות על שייכות....
מפה קישורית: גרעין שייכות – אחד אומר והשני ממשיך....שייכות בשבילי זה משפחה, משפחה בשבילי זה אהבה, אהבה בשבילי זה....
על הלוח יש הרבה קישורים.
שולחים את הילדים הביתה שואלים את המשפחה- מה זה שייכות?
מביאים את התוצאות לכיתה, משווים.
פיתוח מושגים:
מתוך התשובות, מה חזר על עצמו- 10 מושגים.
מיפוי מושגים: לילדים יש 10 צבעים לפחות- לכל מושג יש צבע, צובעים נניח משפחה זה אדום וצובעים גם  שמחה באדום- מה הקשר בין שמחה למשפחה, אם יש קשר.
5 המושגים שקיבלו הכי הרבה קישורים.
שוק מקורות מידע- אפשר לבקש מהילדים להביא תמונות, חפצים, כתבות שמבטאים שייכות.
הפיכת טקסט לרלוונטי- 5- 6 טקסטים שהמורים בודקים. יש טקסטים שהילדים יביאו על שייכות, יש טקסטים שהמורה בוחר, מודעות, כותרות- איך מתקשר לשייכות.
ילד יושב מול טקסט, הוא הופך אותו לרלוונטי, אפשר בחדר מחשבים- מלמדים אותם "הוספת הערה" ומציין בטקסט את הדעות, את העמדות, פעילויות סביב עושר לשוני. אפשר גם עם מרקרים- דעה בצבע אדום, עמדה ירוק, שאלות שעולות במהלך הטקסט, מילים קשות, מושגים שחוזרים על עצמם, מסרים בטקסט....בכיתה ב'  אפשר להסתפק בעובדה ודעה ואילו שאלות עולות במהלך הטקסט ואז לפתוח לשיח.
את שמש האסוציאציות ניתן להפוך לנושא של מיון.
חלק מהחשיפה- לא למהר אתה, מאוד מעשיר את הילדים.
אפשר להביא "מומחה" חיצוני, הורה או אדם אחר שיכול לספר לשייכות.
אחרי שהילדים מלאים בידע- הגדרה. הגדרה שלי, כל אחד מגדיר אישית, הגדרה כיתתית, הגדרה מילונית. איפה היה עושר הכי גדול בהגדרה של שייכות.
לעשות פורטפוליו עם הילדים, משהו חגיגי.
מחשבה קדימה- אנחנו רוצים להוביל אותם ל- 5 שאלות חקר שאח"כ יוכלו לעבוד בקבוצות.
איריס- מקצוע מאוד מקבע, ערך יותר פותח ומרחיב, אפשר להכניס לכל התחומים.
דורון- ממליץ לקחת קודם תחום דעת אחד, לבחור ערך ולהתנסות עליו במשך זמן מוגדר.   אחר כך, להרחיב.
מירב – הכי טוב לעשות קלסר, אבל אם נתחיל את התהליך בתוך הפורטפוליו הדיגיטלי, זה ימריא.
משימה: תהיו בקשר מירב בוואטסאפ. לבחור נושא/מושג/סוגיה/תהליך עדיף בתחום דעת אחד , או בשני תחומי דעת שמשתלבים יחד. להתייעץ מול מירב בוואטסאפ. לעבור על מודל העבודה. להתחיל פעילויות של חשיפה. כל שלב א' במודל. לצלם ולתעד את התהליך, לשלוח בבלוג למירב. אם אפשר לתעד בבלוג. יהיה בשיעורי מולדת- 2 עד 3 שיעורים. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיאלוגים יצירתיים בקבוצות גדולות : בובריאני , תלמידי ,מעגל הקסם , מיזוג אופקי \ גאדרמיאני

דיאלוגים מעצמים בבית ספר ניסוי טשרניחובסקי כלים למורה : חשיפה למגוון דיאלוגים  אנו מצעים לכל מורה להתנסות בשלב ראשון להתנסות בכל בסוגי הדיאלוגים המוצעים, כמובן להפעיל שיקול דעת מהו הסוג הדיאלוג המתאים ע"פ תחום הדעת ואו הסוגיה הלימודית באותו שיעור. קריטריונים לקיום  דיאלוג  משמעותי- הבנייתי   [1] ·          יצירת סביבת התבטאות מוגנת ובטוחה ("מה שנאמר במעגל/בשיחה/בקבוצה נשאר במעגל...") במטרה לבסס את האתיקה של קיום דיאלוג משמעותי ולאפשר למשתתפים הרגשה של בטחון ושייכות. ·          האזנה  תוך  מתן  כבוד   לשיקול דעתו  של המונחה. ·          הקפדה    על "סוף פתוח ". ·          שימוש בהשהיה ( הנחה בצד של : התפיסה, השיפוט, התחושה  והדחפים ). ·          ראיית המונחה כעמית שווה בין שווים . ·  ...

פיתוח תהליך ניסויי בי"ס טשרניחובסקי מ. חיפה - מקדם ניסוי

                                                                                  מתודולוגיה ליישום חדשנות בחינוך בדרך של מחקר פעולה מפגש ראשון -מליאה הכרות במה נבדל בי"ס ניסויי מבי"ס רגיל ? הרצאה - חדשנות יישומית בחינוך לקריאה : ייחודיות ה ניסוי : ווינשטין, גל .מירב גורן : מתודולוגיה ליישום חדשנות בחינוך. בתוך ד. חן א. ספורטה. בתי"ס ניסויים בית היוצר לחדשנות בחינוך . הוצ' אונ' ת"א 23010 הבלוג  של פרופ' יהושע גתי ף  רטוריקה : אמנות הבניית המציאות מאת : פרופ' יהושע גתי