
דיאלוגים מעצמים בבית ספר ניסוי טשרניחובסקי
כלים למורה : חשיפה למגוון דיאלוגים
אנו
מצעים לכל מורה להתנסות בשלב ראשון להתנסות בכל בסוגי הדיאלוגים המוצעים, כמובן
להפעיל שיקול דעת מהו הסוג הדיאלוג המתאים ע"פ תחום הדעת ואו הסוגיה הלימודית
באותו שיעור.
·
יצירת סביבת התבטאות מוגנת ובטוחה ("מה שנאמר במעגל/בשיחה/בקבוצה
נשאר במעגל...") במטרה לבסס את האתיקה של קיום דיאלוג משמעותי ולאפשר
למשתתפים הרגשה של בטחון ושייכות.
·
האזנה תוך מתן
כבוד לשיקול דעתו של המונחה.
·
הקפדה על "סוף פתוח
".
·
שימוש בהשהיה ( הנחה בצד של : התפיסה, השיפוט, התחושה והדחפים ).
·
ראיית המונחה כעמית שווה בין שווים .
·
הקפדה על יצירת קשר עין במטרה למקד את התקשורת הלא מילולית במהלך
השיח, בין הדוברים (כלל המשתתפים).
·
חשיפת דעות , הצגת דעות ,ואיתור הדרך הטובה ( זהו רעיון אחד … זוהי גישה אפשרית..) .
·
ניסוח אחר ע"י שיקוף ( אמרת ש.. אתה חושב ש.. כמו .. ) .
·
שימוש במילות ניסוי ( אני
סקרן.. אני רוצה לשמוע .. ) .
·
פיתוח חשיבה חזותית [2]-
דמיון התוצאות .
·
זיהוי קווי פעולה [3]ויכולת
לצרף אותם למסגרת בעלת משמעות ,יצירת קשרים והצעת
אלטרנטיבות - יכולת לקשר את הפרשנות לאינטרס[4].
·
הבאת הלא מודע למודע .
·
יכולת להיות קשוב לסביבה ולא רק
לתיאוריה שאותה הביא עימו.
·
איתור בעיות וקשיים.
·
התמודדות- עצירה/פסק זמן בסוף כל דיאלוג במטרה לאפשר לכל משתתף לקיים
חקר/תשאול עצמי (סוג של חשיבה מטא- קוגנטיבית) - עם מה נדרשתי להתמודד? נותן
לגיטימציה לתהות, לטעות, לנסות שוב, לזהות נקודות חוזק ונקודות לחיזוק...
מעגל הקסם – מומלץ לשיעורי חברה כישורי חיים ואו לשלבו בתחומי דעת שונים תוך
שילוב עקרונות מסוגי דיאלוג אחר הסבר
בהמשך.
כיצד
ניצור קסם במעגל ?
חוקי
המעגל :
·
נבטיח לכל אחד תור לדבר
·
נבטיח לכל אחד זכות לדלג על התור
·
נבטיח לכל אחד זמן שווה
·
נבטיח הקשבה מלאה לכל דובר
·
נבטיח לא להפריע ולא להגיב לדוברים
·
נבטיח "מרחב " לכל משתתף
שלבי
הנחיה במעגל הקסם
·
יצירת אווירה: גירוי רגשי חברתי- משחק חברה ( יצורפו בהמשך מגוון
רעיונות)
·
חזרה על חוקי היסוד
·
הצגת הנושא...(לימודי\ חברתי ...)
·
פיתוח, מתן דוגמאות
·
זמן למחשבה(1 דק' )
·
חזרה על הנושא
·
הנחיית של ההשתתפות (20 דק' )
·
הזכרת דברי המשתתפים בסבב
·
הנחיית הסיכום- קוגניטיבי
·
סיום- "סגירת מעגל" – בחירת טקס קבוצתי לסגירת המעגל (פחות מדקה)
עקרונות פעולה לקיום שיח בובריאני:
אני, אתה
והלז (הסביבה)
1.
אחריות ורפלקטיביות- קודם תקן עצמך, הכר את עצמך. מה אני יכול לתקן אצל עצמי לפני
שאני בא לתקן את האחר.
ניסוח
עקרון פעולה:
"מסר
אני"- מה אני חושב, מרגיש, מבין,
עושה, אומר, ביחס לעצמי לפני שאני מתייחס לסביבה.
2. ללמוד
מניסיונו של האחר שיכול להורות את הדרך. מכל אחד ניתן ללמוד.
ניסוח
עקרון פעולה:
לכל אחד
במעגל מקום לשתף בידע ובהתנסות שלו, לתרום מניסיונו על מנת לקדם את הדיון.
3.
הדדיות- דיאלוג אינו מותנה בשוויון אלא בהדדיות,לא חייבים להיות בעלי מעמד שווה
בכדי שתהיה הדדיות בשיח.
ניסוח
עקרון פעולה:
הדדיות- בתוך
מעגל השיח לכל אחד דעה בעלת ערך ללא קשר לתפקידו.
4. עקרון
המילה המנחה: קשב לצליל ומקצב של מילים.
ניסוח
עקרון פעולה:
הנגנה
(אינטונציה)- בדיבור ובקריאת טקסט- להקפיד על דיבור וקריאה מותאמת בכדי להעביר את
המסר לשומעים.
5. להיות
נוכח בקשב חושי רגשי ולא מחשבתי.
ניסוח
עקרון פעולה:
הקשבה עם
כל החושים והרגשות, להיות נוכח.
6.
השינוי מתחולל מתוך המפגש של האני עם האתה והסביבה ללא אינטרסים של האדרת אגו.
ניסוח
עקרון פעולה:
בסוף
המפגש כל משתתף מספר על התובנות שאיתן יצא
מהמפגש- מה למדתי, מה הבנתי, מה תרמתי...
המעגל הבובריני מומלץ לשעורי חברה ואו לכל תחום דעת הומינסטי ואו כל
סוגייה לימודית שניתן ליישמה במעגל שיח
שלבי
הנחייה מוצעים לשלבי הנחייה בובריאנית:
·
יצירת אווירה- תרגילי הקשבה רב חושיים יצירת נוכחות מלאה של כלל
המשתתפים באמצעים יצירתיים מגוונים.
·
המנחה מזכיר לכלל הנוכחים שבמעגל הבובראיני כולם שווים.
·
הצגת הסוגייה הלימודית.
·
פיתוח ומתן דוגמאות בדגש
"הנגנה "- קיראת קטע או הצגת הנושא תוך מתן דגש על המקצב והצליל.
·
שלב ההשתתפות.
·
רפלקציה אישית – מה למדתי , מה עלי לתקן.
·
מה למדתי מחברי במעגל השיח.
·
כל משתתף מספר על מה הוא וויתר : רציתי לומר אבל וויתרתי ...
[1] הקריטריונים
לדיאלוג משמעותי מוזגו מהמקורות הבאים : 1.חב' ישומיים של משרד החינוך והתרבות : מבנה הלימודים
ועקרונות ההוראה ירושלים תשנ"ז .2.אפיוני הנחיה רפלקטיבית –רות אורון 3.לאמן בהוראה רפלקטיבית דונאול שון (1988)4.רוברט
גרמסטון "פיתוח תרבות מקצועית שתפנית "( ברנקו וויס ) 1998 .
תגובות
הוסף רשומת תגובה