![]() |
תיעוד הדרכה כיתות ד |
תיעוד הדרכת מורים – שכבת ד' (18.9.16)
המורות:ענת, לירון, ליבי ואינגריד
שלב א: שלב החשיפה – קבוצת חקר ועניין.
חשוב שיהיה לתלמידים קלסר שילווה את התהליך – פורטפוליו.
בחירת נושא: יסוד מארגן – נושא שאנו רוצות לקחת אותו לתהליך של חקר.
מה הצרכים שלנו בתוך התהליך? מה נקודות החוזק? איזה נושא יעורר מוטיבציה?
צריך לשלב במערכת 2 ש"ש ברוח הניסוי.
המודל הפה-אתי מתאים לכל תחומי הדעת.
שלב החשיפה נמשך כחודש עד חודשים. נשהה את שלב החשיפה כדי ליצור עושר רגשי וקוגניטיבי. מעשירים את הילד בנושא הנבחר. פיתוח עולם מושגים סביב הנושא.
לדוגמא נבחר בנושא: ירושלים או מעגלים
התחברות למושג דרך חפצים- להביא חפץ שמייצג את ירושלים.
שמש אסוציאציות ובדיקה אילו מושגים חזרו על עצמם? ממספרים כמה פעמים חזר המושג על עצמו. לעודד קודם למידה יחידנית: מהי ירושלים בשבילי?
ירושלים זה כמו... , שאלות שמתעוררות אצלי בנושא ירושלים, ללמוד על ירושלים זו הזדמנות ל... לאחר מכן במליאה שמש אסוציאציות.
משימה הביתה: מהיא ירושלים בשביל ההורים? עורכים השוואה בין הנושאים שההורים העלו לאלו שהילדים העלו.
ירושלים – דתות, עיר בירה, ששת הימים, כותל, שערים, שבט יהודה,
מיון המושגים: איך הייתם מציעים למיין את המילים?מיון לפי קטגוריות
למשל: על פי אתרים, דתות, עצמים וכו'.
שרשרת גרעיני אשכול: שרשרת של מילים אסוציטיבית
למשל : עיר בירה מקום חשוב בית שורשים
רעיונות למשימות בנושא ירושלים:
להביא תמונות מטיולים בירושלים, להכיר את מפת העיר, שמות ירושלים,אתרים ומקומות, שירים ועוד.
מפת מושגים: לוקחים כ10 מושגים עיקרים שחזרו עליהם הכי הרבה לאחר מכן מחפשים מה הקשר בין כל מושג. כל קשר מקבל צבע אחר.
תהליך זה גורם לפיתוח חשיבה מסתעפת ואינטלגנציה. כמו כן זה בודק ידע על הנושא.
השלב הבא הוא יצירת קבוצות עניין.
הערה: לא הספקנו הפיכת טקסט לרלוונטי – למשל: כתבה – שוק מקורות מידע.
תגובות
הוסף רשומת תגובה