דילוג לתוכן הראשי

תיעוד הדרכה כיתות ה'

25.9.16
פגישה עם מירב, כיתות ה': ירדנה, דורית, נטע
תהליך שבא לפתח מודל שבו יש מתודה פה- אתית, רטורית, משלב דיאלוגים ולמידה מכוונת פרויקטים, חקר.
אחרי החגים עד פסח.
שלב א'- לחשוב על נושא, יסוד מארגן, משהו שאנחנו יכולים לעשות. תהליך מתמשך שיביא בסופו של דבר קבוצות חקר ודיאלוגים.
מקום של מורה מפתחת.
עבודות חקר של קבוצות, לכל תלמיד בקבוצה יש תפקיד, כל קבוצה מלמדת קבוצה אחרת, גלריית תוצרים.
ירדנה: דורית ואני דברנו וחשבנו לקחת את הנושא של מנהיגות- מלוכה. מתחבר לתנ"ך. מיהו מנהיג? מהו מנהיג? חוק המלך ושפט המלך. מהו מנהיג? מתחילים עם העבדות עד תקופת המלוכה- מלך במצרים, משה ויהושע מנהיגים מובילים, שופט כמנהיג, נביא, מלך.
פרקים נבחרים מספר שמואל, שאול ודוד כמנהיגים.
השוואות בין הדמויות השונות. זוג, שלשה, קבוצה.

בכיתה שלי, חנ"מ: אני מנהיג את חיי, לקיחת אחריות- מנהיגות
מנהיגות בגישה חברתית רב תחומית:
מנהיגות- במקרא- ציר מרכזי
אקטואליה וכישורי חיים
לצאת ממנהיגי התנ"ך ל"אני המנהיג של חיי"- לקיחת אחריות.


מירב: הצגה גרפית כיצד דוד עולה כששאול יורד- פרק אחרי פרק.
יש כאן הרבה התכתבות, מתכתבים עם דוד דרך מלחמות ישראל, השירה העברית,.
ציר פיתוח פדגוגי שכדאי להתייחס אליו: עלייתו של דוד ושקיעתו של שאול.
בששת הימים- גליית ודוד.
מירב תביא שירים על שרוליק הקטן שמנצח את "גוליית" הגדול.
התכתבות בתהילים ודברי הימים- הדמות של דוד.
סיפורי עם. קריקטורות.
השוואה בין מנהיגים של פעם ומנהיגים של היום.
ציר פיתוח נוסף- דוד כ"אפקט סינדרלה".
ציר פיתוח נוסף- שאול, מנהיגות כפויה- ירדנה, זה קשה לילדים בה'.
ציר לילדים- איך אני מנהיג את החיים שלי, לוקח אחריות.
השלכות מדוד עצמו, איך הוא לוקח מנהיגות ואחריות.

רעיונות לחשיפה:
לא לחשוש להתעכב על שלב החשיפה כמה שיותר. הילדים אח"כ ידעו לשאול שאלות, יהיו שאלות חקר פוריות יותר, הילדים יתלהבו יותר. להיות במקום של מה זה מנהיגות? איך כל אחד מגדיר מנהיגות? הגדרה משותפת ואח"כ לצאת להגדרה מילונית. מילון פונטנה- חשיבה מודרנית.
מירב תצלם את מילון פונטנה ואת הסמינריון על דוד ושאול.
חפץ- כל ילד שמגדיר חפץ שמגדיר מנהיגות.
טקסטים, קריקטורות, שירים- כל סוגה של טקסט שמזוהה אצלם כמנהיגות.
נאומים של נתניהו באו"ם- לנתח.
התחברות אישית, שיתוף הורים- מנהיגות בשביל אמא ואבא. מיונים לפי התשובות.
הסקת מסקנות מהחיבורים השונים- פיתוח אורייני מתוך הנושא.
טקסטים מכל מני סוגים, אקטואליה, כישורי חיים, כל מיני סוגים...
מפגשים לא פורמליים עם דמויות מנהיגותיות- אולי מפקדים מהבסיס ליד או מורשות קרב, לתת לצפות בסיפורים של מנהיגות.
כל ילד נכנס ליו- טיוב ומביא דמות של מנהיג בשבילו. מה הם מאפייני המנהיגים, למיין את המאפיינים.
דמות כמו בן גוריון....לא לפספס.

חלוקת זמן במהלך השבוע:
1 כישורי חיים, 2 שעות תנ"ך (אם יש צורך תרבות ישראל).

הולכים לנרטיבים אישיים- סיפור מנהיגות אישית שלהם. כל אחד יביא סיפור קטן ויכתוב אותו.
לכתוב סיפור קטן בו התנהגתי כמנהיג.
משהו שיזמת, פעלת....הסיפור האישי של מנהיגות.
פורטפוליו אישי לכל ילד- קלסר או במחשב.
לפתח אצל הילד את המודעות של מנהיגות. איפה אני מנהיג את החיים שלי, כל שבוע- מקומות בהם פעלתי כמנהיג. איפה אתם מנהיגים.
בסוף החשיפה- מיפוי מושגים. גרעין אשכול- אסוציאציות של מהי מנהיגות. כל אחד אומר מילה שמתקשרת למנהיגות והבא בתור אומר מה מזכיר לו.
כל אחד בוחר מילים, כותב משפט, סיפור.....
מיפוי מושגים: המורה בוחרת את 10 מושגים שהכי מכילות את הנושא.
מכאן יוצאים לחמישה תתי נושאים:
הקשר בין דוד למנהיגות...
בוחרים נושאים שמתקשרים לנושא הלימודים- ניתוב של המורה.






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיאלוגים יצירתיים בקבוצות גדולות : בובריאני , תלמידי ,מעגל הקסם , מיזוג אופקי \ גאדרמיאני

דיאלוגים מעצמים בבית ספר ניסוי טשרניחובסקי כלים למורה : חשיפה למגוון דיאלוגים  אנו מצעים לכל מורה להתנסות בשלב ראשון להתנסות בכל בסוגי הדיאלוגים המוצעים, כמובן להפעיל שיקול דעת מהו הסוג הדיאלוג המתאים ע"פ תחום הדעת ואו הסוגיה הלימודית באותו שיעור. קריטריונים לקיום  דיאלוג  משמעותי- הבנייתי   [1] ·          יצירת סביבת התבטאות מוגנת ובטוחה ("מה שנאמר במעגל/בשיחה/בקבוצה נשאר במעגל...") במטרה לבסס את האתיקה של קיום דיאלוג משמעותי ולאפשר למשתתפים הרגשה של בטחון ושייכות. ·          האזנה  תוך  מתן  כבוד   לשיקול דעתו  של המונחה. ·          הקפדה    על "סוף פתוח ". ·          שימוש בהשהיה ( הנחה בצד של : התפיסה, השיפוט, התחושה  והדחפים ). ·          ראיית המונחה כעמית שווה בין שווים . ·  ...

פיתוח תהליך ניסויי בי"ס טשרניחובסקי מ. חיפה - מקדם ניסוי

                                                                                  מתודולוגיה ליישום חדשנות בחינוך בדרך של מחקר פעולה מפגש ראשון -מליאה הכרות במה נבדל בי"ס ניסויי מבי"ס רגיל ? הרצאה - חדשנות יישומית בחינוך לקריאה : ייחודיות ה ניסוי : ווינשטין, גל .מירב גורן : מתודולוגיה ליישום חדשנות בחינוך. בתוך ד. חן א. ספורטה. בתי"ס ניסויים בית היוצר לחדשנות בחינוך . הוצ' אונ' ת"א 23010 הבלוג  של פרופ' יהושע גתי ף  רטוריקה : אמנות הבניית המציאות מאת : פרופ' יהושע גתי