המודל הפה-אתי: מצרף של הוראה דיאלוגית, מתודה רטורית ולמידה מכוונת פרויקטים
מתודת עבודה
מוצעת להבניית הידע בתהליך למידה רב מימדי \ מירב גורן
הסבר: המודל
המוצע מתאים לתהליך למידה בכל תחומי הדעת. הוא מבוסס על המחוון הבית ספרי ומשלב
בתוכו מספר מתודולוגיות לעבודה בגישות לידע שונות :
המודל הפה-אתי
המודל הפה אתי מורכב מהוראה דיאלוגית , מתודה רטורית , ומלמידה מכוונת פרויקטים
הקדמה תכנון
ברמת מורה :
1.
המורה יסקור את
הפוטנציאל הלימודי ויבחר יסוד מארגן (נושא\
ערך\דילמה\סוגיה\ מושג על\ תופעה \מיומנות)
2.
המורה יפעיל שיקול
דעת בבחירת היסוד המארגן שיהיה רלוונטי
ואותנטי ללומד
3.
המורה יאפשר
הליך דמוקרטי לאורך כל התהליך יאפשר בחירה
4.
המורה יפעיל
שיקול דעת בניתוב הנושאים הלימודים בהלימה לתוכנית הלימודים
5.
קביעת תחום
הדעת \ בין תחומי \ רב תחומי \על תחומי
6.
התהליך מתחיל
בחודש ספטמבר ומסתיים בחודש מאי ( בין 8-9 חודשים)
שלב א ' חשיפה –
פיתוח עולם מושגי סביב נקודת המוצא ללמידה
1.
פעילות חשיפה סביב
הערך הנבחר (ראה פרוט בהמשך)
2.
מיון ע"פ
קטגוריות
3.
התחברות אישית של
כל לומדת
4.
מפה קישורית
5.
שיתוף ההורים –כיצד
ההורים מתחברים לנקודת המוצא \ לאתר
6.
השוואה והסקת
מסקנות בין ההתחברות האישית של הלומד לראיון עם ההורים
7.
פיתוח אורייני
וניסוח הקשרים
8.
פיתוח כישורי
חשיבה סביב המיפוי
הצעות לפעילויות בשלב החשיפה :
·
התחברות ראשונית אישית לחפץ ואו כל דבר אחר
·
התחברות אישית
\ראשונית תוך התייחסות ל: זיהוי צבעים ,
צלילים, צורות, רעשים , תמונות
·
מפגש לא פורמאלי : ראיונות עם
בעלי תפקידים ואו אנשים מזדמנים
·
מאגרי מידע קיימים סביב
הערך
·
שוק מקורות מידע : כתובים
, ממוחשבים , נגישים באתר ומחוצה לו
·
פגישה עם מומחים
·
מדיות שונות : סרטונים ,
תמונות , קלטות שמע ועוד..
·
סיטואציות בחיים המפגישות
אותנו עם הערך
·
סיעור מוחין : מושגים ,
נושאים , סוגיות ותהליכים בעלי פוטנציאל ללמידה סביב הערך
שלב ב' (ברמת מורה)
גיבוש שאלה פורייה ללמידה ובחירת מודל החקירה
·
תהליך המזמן למידה של קבלת החלטות
·
תהליך המזמן למידת חקר
·
תהליך המזמן ניסוי
·
תהליך המזמן פתרון בעיות
·
תהליך המזמן יוזמה
לקהילה לכיתה ואו לביה"ס
·
תהליך המזמן המצאה
שלב ג' - "דיאלוגים
יצירתיים" \"התכתבות" \בימות דיון\
ניסוח ההיגדים והרעיונות :
·
פיתוח אורייני סביב המילים
, המושגים והרעיונות – מנסחים "בנק היגדים"
·
שאילת שאלות באופן חופשי –"מסע
לחיפוש שאלות איכותיות ללמידה "
·
נווט המורה למקורות מידע
ראשוניים
·
חיפוש מידע ברמת לומד
(מתוך מקורות מונחים ע"י המורה)
·
נווט מורה - אינטרטקסטואליות
- חיפוש אחר טקסטים תרבותיים קרובים מתחומי דעת שונים טקסטים קרובים - הקשרים וקשרים לבחינת
המודל התרבותי הכנת נאומים סביב הנושא הכללי
·
חלוקת קבוצות בעד ונגד
·
מציאת
פתרונות סביב סוגיות שעולות בקבוצות
הנחיה של תלמידים
·
פיתוח דיאלוג ובימות דיון סביב הנושאים ההיגדים והרעיונות : דיאלוג משעמותי \ דיאלוגי בובריאני
\ מעגל הקסם\דיאלוג מיזוג אופקים(גאדרמיאני)\ תלמודי
שלב ד' - בחירה וגיבוש קבוצות
ענין-
(הפעלת שיקול דעת מורה ובדיקת
הנושאים שנבחרו):
·
מתן בחירה ללמידה סביב
נושא ואו מושג או דילמה סוגיה שמעניינת את
הלומדת
·
כיצד בוחרים ?
·
התחברות אישית לבחירה , מדוע בחרתי ? נימוק הבחירה
·
פעילות סביב הבחירה : אני,
הקבוצה , הכיתה
·
התגבשות קבוצות
עניין סביב נושא משותף
·
הוראת עמיתות בכל קבוצה (ע"פ
חוקי מעגל הקסם)
שלב ה' שלב שאילת השאלות
בקבוצת ענין:
·
איסוף השאלות העולות מכל חברות הקבוצה
·
מיון השאלות על-פי : שאלה
סגורה, שאלה פתוחה , שאלה מורכבת , שאלה
פורייה ללמידה וקביעת שאלת חקר
שלב ו' שלב ארגון וסכום הידע עד כה :
·
חלוקת עבודה בקבוצת ענין: הלומד
בחר תת נושא פוטנציאלי באתר הנבחר
·
הלומד וחבריה לקבוצה החליטו על דרך החקירה סביב הנושא הנבחר
·
המורה ניווטה את הקבוצה סביב הערך ( היסוד המארגן שנקבע )
·
כל תלמיד חקר ערך וסיכם את
חלקו בתמלילן
·
כל תלמיד הפיץ את הידע
שרכש לעמיתיו בקבוצה עד כה:
·
הקבוצה מתכננת פרזנטציה ובונה
מצגת משותפת מכלל הידע הקבוצתי
שלב ז' הערכה מעצבת - עוצרים
חושבים !
·
משחזרים את התהליך עד כה
·
בונים יחד עם התלמידים קריטריונים להערכת התחומים הבאים :
תוכן , תהליך ,
מידת היצירתיות בהצגת הידע ובהפצתו
·
כל קבוצה מעריכה את עצמה
ביחס למחוון המשותף שנבנה
שלב ח ' ההקשרים :
·
פיתוח דיאלוג לצורך חיפוש הקשרים בין הנושאים השונים שנבחרו
בכל קבוצה
·
כלים: מפה קישורית , ריכוז
מידע בטבלה מהידע שהצטבר
·
זיהוי דילמות ואו סוגיות
מרכזיות רלוונטיות לאתר הנבחר
·
העמקת השימוש באפיקי חקירה
מגוונים
·
יצירת קהילה לומדת המקיימת
קשרים ווירטואליים ופיזיים עם מומחים
ותלמידים
·
מטה קוגניציה - למידות
חדשות ,תובנות והסקת מסקנות
שלב
ט' - דרכים להפצת הידע
·
יום שיא בשיתוף הורים ואו
אורחים מהאתר – בימות דיון
·
בניית מסד נתונים
·
דרכי הצגה יצירתיים :
שילוב טקסטים רלוונטיים והצגתם בשיר , דרמה , סרטון וכד'
·
בניית דגמים , דוכן
רלוונטי בכיתה , משחקי סימולאציות רלוונטיות ועוד...
שלב י' סכום
והערכה
·
קריטריונים להערכה יבנו
בשיתוף הלומדות
·
הערכת המידע בין הידע
המוקנה לידע הנרכש
·
שימוש באסטרטגיות חשיבה
מגוונות
·
למידות חדשות –סכום
ותובנות של כל לומדת
בהצלחה !
מירב
תגובות
הוסף רשומת תגובה